olej, płótno; 100 x 134 cm;
sygn. p. d.: lenica;
sygn., dat. i autorsko opisany na odwrocie: A. LENICA / 1962 / WARSZAWA / "SILNIK BIOLOGICZNY" / 134 x 100;
na odwrocie:
- oznaczenia na płótnie: 15/13, 13 (w kole);
- nalepka wystawowa Muzeum w Ołomuńcu: Abstrakce.PL / Abstrakce v polské malbé 1945-2017 / 20. dubna – 19. srpna 2018 / Muzem uméní Olomouc, Denisova 47, Česká rep. / […] / 16 Alfred Lenica, Silnik biologiczny, 1962;
- nalepka muzealna: MUZEUM NARODOWE / W WARSZAWIE Nr. inw. 3168Tc/72 / Nr. kat. / 1598/On/59;
- wklejka na krośnie z oznaczeniem: 2982/13/8
Proweniencja:
- ze spuścizny po artyście
- kolekcja prywatna, Warszawa (od 2000 r.)
Obraz wystawiany:
- Alfred Lenica, Galeria Krzysztofory, Kraków, marzec 1965
- Wystawa 17 malarzy polskich, D’Arcy Galleries, New York, grudzień 1965
- Alfred Lenica, Galeria de Arte Galiano y Concordia, Hawana, lipiec 1970
- Alfred Lenica [wystawa retrospektywna], Centralne Biuro Wystaw Artystycznych „Zachęta”, Warszawa, marzec 1974
- Alfred Lenica [wystawa indywidualna], Muzeum Narodowe we Wrocławiu, 3.09.2014-19.10.2014
- Alfred Lenica, Museum Umeni, Olomouc, lipiec 2015
- Alfred Lenica 50 lat później, Galeria Krzysztofory, grudzień 2015
- Abstrakce.pl. Abstrakcja w malarstwie polskim 1945-2017, Museum Umeni, Olomouc, 20.04.2018-19.08 2018
Literatura (obraz reprodukowany/wzmiankowany):
- Alfred Lenica. Malarstwo, Centralne Biuro Wystaw Artystycznych „Zachęta”, Warszawa 1974, kat. 354
- Alfred Lenica [katalog wystawy], pod red. Beaty Gawrońskiej-Oramus, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Wrocław 2014, s.170 (il. barwna)
- Alfred Lenica. Malarstwo, Wydawnictwo Bosz, 2016, s. 48. (il. barwna)
- Abstrakcja w malarstwie polskim 1945-2017, pod red. Beaty Gawrońskiej-Oramus, Muzeum Sztuki w Ołomuńcu, 2018, s. 170 (il. barwna)
Czy sztuka jako motor biologicznego życia, jako religia, jako społeczna oraz polityczna funkcja w warunkach cywilizacji nowoczesnej ma rację istnienia - nie wiem. Maluję, ponieważ chciałbym wiedzieć.
Alfred Lenica
Wielokrotnie doceniany w instytucjach muzealnych i przywoływany w literaturze obraz „Silnik biologiczny” zdaje się być doskonałą odpowiedzią na wątpliwości Alfreda Lenicy, ujawniające się w powyższej wypowiedzi. Twórczość tego znakomitego malarza awangardzisty dowodzi jak głęboko zakorzeniona jest, także w świecie współczesnym, potrzeba nasycenia estetycznymi i metaforycznymi treściami. Jego malarstwo, o charakterystycznym, wibrującym splocie kształtów i barw, dobrze oddaje witalność i dynamizm naszych czasów. Język abstrakcji, którym sprawnie posługiwał się artysta i towarzyszące mu surrealistyczne formy, nie ulegają przedawnieniu.
Oferowany obraz jest kwintesencją w pełni ukształtowanego stylu artysty. Łączy inspiracje światem przyrody, energią płynącą z biologicznego istnienia z ekspresyjnym oddaniem emocji i wewnętrznych przeżyć twórcy. Koresponduje z tym także kolorystyka dzieła, współgrające soczyste zielenie, tonujące plamy bieli i tak typowe dla artysty ciemne tło. Lenica, będąc malarzem i muzykiem, w naturalny sposób łączył te dziedziny sztuki, przenosząc na płótna swoich dzieł specyficzną harmonię w budowie kompozycji. Choć formy wynurzające się z płócien malarza są nieprzewidywalne, niedookreślone, trudno definiowalne, tworzą spójną, niezwykle rytmiczną całość. Mówił: „muzyka ułatwiła mi poznanie barwy i dźwięku. Po próbach wykorzystania kubizmu, później ekspresjonizmu nawiązałem do metod surrealistów. Jestem przekonany, że jedynie tutaj, w pojęciu metaforycznym możliwe jest łączenie barwy (farby) zagarniającej przestrzeń, oraz tonu (dźwięku) rytmizującego czas”.
Obraz „Silnik biologiczny” eksponowany był na wystawach niemal od czasu swego powstania, co dowodzi jak reprezentacyjny i ważny jest w ukazywaniu twórczości artysty. Pierwsza połowa lat 60., a więc okres, z którego pochodzi dzieło, zapisała się w biografii malarza szeregiem znaczących wystaw, także zagranicznych, jak choćby w Galerie Ferrero w Genewie, nowojorskiej D’Arcy Galleries czy Galeria de Arte Galiano y Concordia w Hawanie. W Polsce w 1962 roku został wyróżniony Grand Prix na I Festiwalu Polskiego Malarstwa Współczesnego w Szczecinie, swoje prace prezentował przykładowo w poznańskim Arsenale, krakowskiej Galerii Krzysztofory czy podczas warszawskich Konfrontacji 63.
हाल ही में देखी गई
लॉट लिस्ट देखने के लिए कृपया लॉग इन करें
पसंदीदा
लॉट लिस्ट देखने के लिए कृपया लॉग इन करें